Tervetuloa uuteen blogiini!

Hei kaikki ja tervetuloa Ku ite tekee- blogiin!

Olen pitänyt blogia vuodesta 2007 ja monet teistä tuntevatkin minut edellisen Emmo blogini kautta. Kaipaan kuitenkin uusia haasteita ja haluan laajentaa blogini aihealuetta pelkästä askartelusta käsittämään kaikkea muutakin mitä teen ja mitä elämääni kuuluu. Muutos on luonnollista siitäkin näkökulmasta, että askarteluharrastukseni rinnalle on noussut valokuvaus yhä suuremmassa roolissa.

Uudessa blogissani haluan nostaa päärooliin valokuvat ja erilaiset itse tehdyt projektit, olivatpa ne sitten askartelua, kodinsisustusta tai vaikkapa leipomista. Blogissani tullaan myös puhumaan omakuvasta, voimaantumisesta, lapsista, äitiydestä ja naiseudesta.

Blogiani voi seurata Facebookissa, Twitterissä, Bloglovin’ issa, Blogilistalla, Instagrammissa ja Pinterestissä.

Jännittävää nähdä mitä te, lukijani, tykkäätte blogin uudesta suunnasta ja siitä iloisesta sekametelisopasta, jota täällä on jatkossa tarjolla! Keräsin pohjalle muutamia juttuja edellisestä blogistani, ikään kuin suuntaa näyttämään siitä, mistä pidän ja millaisia juttuja olen aikaisemmin tehnyt.

Ihanaa päivää sinulle ja kiva kun tulit piipahtamaan.

Terveisin, Minna

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

Pieni mixed media taulu

Pieni mixed media taulu

Tämä taulu syntyi kun harjoittelin Pan pastellien käyttöä kurssi tarkoitukseen. Yhtä kurssia varten teen monesti useampia kokeiluita kun yritän opetella ajankäyttöä. Sitä mitä muutamassa tunnissa on ylipäätään mahdollista tehdä. Kurssitilanteessa on mielestäni tärkeää, että suhteellisen vähällä puheella pääsee kokeilemaan ja tekemään itse. Uskon vahvasti tekemällä oppimiseen.
Tämän taulun tein kun hahmottelin, mitä opettaisin Temperassa Pan Pastels -väreillä.
Askartelu, itse tehty. mixed media, leimaus

Kurssitöihin pyrin myös yhdistelemään useita tekniikoita samaan työhön, samoja välineitä käyttäen. Tässä työssä ideana ovat olleet Pan Pastellit ja halusin tehdä työn, jossa niiden monipuoliset käyttömahdollisuudet tulevat esille, mutta kuitenkin niin, että työ olisi mahdollista saada valmiiksi alle puolessa tunnissa. Aikamoinen haaste!

 

Askartelu, itse tehty. mixed media, leimaus

Ajatelkaa, se on toukokuu! Korkea aika suorittaa hieman puutarha unelmointia. Mukavaa alkanutta viikkoa sinulle!

Uusi työhuone

Mulla on kohta uusi työhuone!

 

Hitaasta alusta huolimatta rakennusprojekti on päässyt nyt kunnolla vauhtiin. Uusi työtila tulee olemaan valoista ja tilavampi kuin nykyinen. Nyt on aika haaveilla siitä, millaisen olisi unelmieni työtila. Pinterest on hyvä työkalu tähän. Olen luonut sinne taulun, johon olen pinnannut työtiloja jotka minua inspiroivat! Kurkkaa Pinterest tauluni tästä.
 

Avohyllyjä työtilaan!

Kuva: blackpenwhitepaper.com

 

Haluaisin työtilaan avohyllyjä silläkin, että ne keräävät hirveät määrät pölyä. Haluan nähdä tarvikkeet, jotka ovat käytössäni. Tässä kuvassa on käytetty Elfa -järjestelmää, tai jotakin sen tyylistä. Tämä olisi siis myös suhteellisen helppo ja edullinen tapa säilyttää tarvikkeita.
Toinen vaihtoehto olisi lasikaappi, mutta kiinteät kaapit eivät mielestäni ole riittävän joustavia, eivätkä ilmavia. Ja niiden kustannukset nousevat paljon korkeammalle.
 

Pienet tavarat järjestykseen!
 

Kuva: the36thavenue.com

Tälläinen hylly voisi myös olla kiva kaikille pikkutavaroille ja työvälineille. Tuosta Ikean kärrystä olen haaveillut myös, saakohan niitä edes enää? Ongelmahan mulla on juuri tuo pientavaran säilytys.
Miten saisi kaiken pienen tavaran säilytettyä niin, että se olisi oikeasti tarvittaessa helposti käytössä, eikä hukkuisi muiden tavaroiden joukkoon.

Kuva: flickr.com

Onko teillä hyviä ideoita koristeiden ja muun pienen tavaran säilytykseen? Pysyykö askartelutilanne järjestyksessä?

Skräppäys – Särestöniemi

Paperilla -lehden toimituksella on ollut ilo työskennellä BasicGreyn uutuuskokoelmien kanssa. Inspiroiduin uusista papereista todella paljon ja halusin käyttää niitä tämän ihanan värikkään kuvan kanssa.

 

Aloitin sivun tekemisen tulostamalla tekstin suoraan pohjaan. Kun levitin päälle gessoa, levisi teksti hieman, mutta ei onneksi niin paljoa, etteikö sitä voisi lukea. Kuvakin on hieman kikkuralla, sillä gesso ja maalit saavat paperin kupruilemaan aika tavalla.

Käytin sivussa myös Fiskarssin uutta AdvantEdge leikkuria. Leikkasin sillä kuvan takana näkyvän kukka boardin. Leikkuri oli helppo käyttää, erityinen kiitos helpolle kohdistettavuudelle ja magneetille, joka pitää leikattavan paperin paikoillaan.

Sivun pojaan olen käyttänyt sekä vesivärejä, että akryylimaaleja. Siellä on myös vähän kohopastaa, washi teippiä ja tarroja. Olen käyttänyt saman sävyisiä maaleja sekä vesivärinä, että akryylimaalina, näin värimaailma pysyy rauhallisena, vaikka erilaiset maalit antavatkin työlle erilaista ilmettä. Vesiväri on kuivuttuaan läpikuultavaa, kun taas akryylimaali on peittävää ja tuo kolmiuloittesuutta työhön.

 

Suosittelen lämpimästi vesivärien kokeilemista skräppäyksessä, sillä niillä saa aivan upeita efektejä aikaiseksi.
Mukavaa päivää sinulle!

Limen makuiset minimuffinssit

Hei ja ihanaa maanantaita!
Limen makuiset minimuffinssit
Nyt kun Alma on innostunut leipomisesta, niin kotona odottaa aina välillä  mukava yllätys! Tällä kertaa esikoiseni oli leiponut sitruunaisia minimuffinsseja. Kyllä kelpasi heittää jalat kohti kattoa ja nautiskella tälläinen. Juuri sopiva suupala! Nämä sopivat mielestäni koon puolesta erinomaisesti esimerkiksi lasten syntymäpäiväjuhlille.
Limen makuiset minimuffinssit

Minimuffinssien ohje:


Taikina:

1 limen kuoriraaste

1 limen mehu
100 g voita
3 munaa

2 dl sokeria

3 ½ dl vehnäjauhoja

2 tl leivinjauhetta

2 tl vaniljasokeria
 
Sulata voi ja anna jäähtyä. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Yhdistä kuivat aineet keskenään.
Lisää munavaahtoon sitruunan kuoriraaste ja noin puolet jauhoista varovasti käännellen. Lisää loput jauhot vuorotellen voisulan ja sitruunamehun kanssa. Kaada taikina minimuffinssivuokiin.

Paista 225 asteessa 7-8 minuuttia ja anna jäähtyä. Halutessasi voit dipata minimuffinssit sulatettuun Cace Meltsiin, joka on värjättyä valkosuklaata.

 

Limen makuiset minimuffinssit

Mukavaa viikkoa sinulle!

Päivän asu – ensimmäinen sellainen

Tiedättekö sen Seppälän mainoksen, oman elämänsä supermalli? Tää lähti siitä.
En ole koskaan haaveillut ryhtyväni muotibloggaamaan tai oikeastaan en edes ole kuvitellut voivani tehdä mitään sellaista. Ajattelin oikeasti, että muoti tai kauneus oikeastaan, kuuluisi vaan tietyn tyyppisille ihmisille. Tein tämän ihka ensimmäisen asupostaukseni vanhaan blogiini jotenkin kapina mielessä. Että kyllä mäkin voin / uskallan / saan.
Kokemus oli rohkaiseva ja silmiä avaava. Totta kai mä voinolla ylpeä ulkonäöstäni ja niistä hyvistä puolista mitä minussa on! Ei ylipainoisten ihmisten tarvitse kätkeytyä katseilta tai hävetä. Ylipainon kanssa voi elää täyttä elämää, tässä ja nyt.

Näistä ajatuksista lähtee liikkeelle Naisten kesken sarja täällä blogissani. Esittelen päivän asuja ja  matkaa omaan naiseuteeni. Mikä on minun tapani olla nainen? Opinko koskaan käyttämään huulipunaa? Mitä pakkaan matkalle mukaan? Löytyykö vaatekaapistani koskaanvärikkäitä vaatteita?

Asukuvien ottaminen on hyvää harjoitusta itsensä katsomiseen hyväksyvästi. Kuvia ottaessa joutuu hakemaan parhaita puolia itsestään. Kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja näkemään vähän vaivaa itsensä vuoksi. Ennen kaikkea, kun kuvia ottaa, on oltava itsevarma ja opeteltava viihtymään kameran edessä! Kuinka jännittävää! Etenkin minulle, joka normaalisti olen kameran takana!

Olen valinnut, että katson itseäni arvostavasti. Sitä kautta olen myös saanut itsevarmuutta tuoda esille minussa olevaa naisellisuutta. Ja hei, aika päheä uusi mekko vai mitä? Mekko ja Legginssit New Look. Joka muuten toimittaa kotiovelle muutamassa päivässä.

Muodikasta viikkoa!