Perunasalaattia



Perunasalaatti ilman majoneesia

Pieniä uusia perunoita
Oliiviöljyä
hunaja – viinietikkaa
hunajaa
Mustapippuria
Suolaa
Yrttejä, esim korianteria
Suolaa
Oliiveja
Paahdettua paprikaa

Keitä pienet uudet perunat suolavedessä kypsiksi. 
Valmista sillä aikaa kastike. Sekoita keskenään oliiviöljyä, hunaja viinietikkaa, tai viinietikkaa ja hunajaa, mustapippuria, suolaa ja haluamiasi yrttejä, itse laitoin korianteria.
Kun perunat ovat kypsiä, kaada vesi pois ja kaada kastike peruneiden päälle. Sekoita. Vältä rikkomasta perunoita. Jäähdytä.
Silppua salaattia ja puolikas salottisipuli kulhoon. Viipaloi joukkoon mustia ja vihreitä oliiveja sekä paahdettua paprikaa. Kun perunat on jäähtyneet, yhdistä osat keskenään ja nauti!

Skräppäys: 4x mun tyyppi

Heippa ja terveisiä Vuokatista!
Olemme täällä koko perheen voimin lomalla. Sinällään erikoisella lomalla, ettö olen pakannut mukaan koulukirjoja. Taideterapian perusteet, Tutki ja kirjoita ja ikkunoita tutkimusmetodeihin. Olen nimittäin työstänyt eteenpäin opinnäytetyötäni Voimauttavasta skräppäyksestä.
Aihe on ollut supermielenkiintoinen ja omaksi yllätyksekseni olen nauttinut opinnäytetyö prosessista. Ehkä siksi, että olen oppinut niin paljon!
Opinnäytetyöni on palauttanut minut sen äärelle, mikä elämässä todella on merkityksellistä. Mikä työssäni ohjaajana on tärkeää, mitkä on ne arvot, jonka mukaan toimin.
Opinnäytetyöprosessia on vahvistanut tässä rinnalla käymäni Voimauttavan valokuvan koulutus. Se on auttanut jäsentämään monia ajatuksia ja pureutunut juuri siihen miksi skräppäys on niin voimauttavaa ja koskettavaa. Valokuvien voima on yllättävä vahva.
Oppari on viimeistelyä vaille valmis. Loppuseminaari on varattu. Voiton puolella ollaan!

Skräppäystä gelliplatella

 

skräppäys, askartelu, gelliplate
Tämän sivun tausta on syntynyt sivutuotteena gelliplate kokeilussa. Sivussa on epämääräisiä mustia ja keltaisia raitoja, jotka sopivat väreiltään hyvin valokuvaan. Koristelu on yksinkertainen, yksi tarinointilappu ja muutama tarra. Ympyrät on leimattu.

Skräppäys: Oili ja Martta

Tämä sivu on syntynyt kuvan ympärille. Tykkään tästä  kuvasta todella paljon. Sekä tytön, että koiran ilme on mainio ja hetki on tallentunut kuvaan jotenkin aitona, sellaisena joka vastaa muistojani tästä ihanasta kesäpäivästä.

Kuvassa itsessään on hyvin voimakkaat värit. Se on otettu auringon porottaessa täydeltä taivaalta, joten siinä on varjoja ja voimakkaita kontrasteja. Siksi halusin sivuunkin samoja elementtejä. Tausta paperin vihreä toistuu valokuvan nurmikossa. Kellertävä sävy on poimittu talon seinästä. Mustat elementit tuovat sivuun kontrasteja.

Maaleilla ja roiskeilla halusin pehmentää vahvoja kuoseja. Jos totta puhutaan, tässä on tekniikkana epäonnistunut PanPastels kokeilu ja siinä päällä Ecoline vesivärit. Otsikon olen kirjoittanut Indian inkillä.
Materiaalit: American Crafts ja LemonOwl, leimasin Stampendous.

Joulukortteja Huomenta Suomessa

Olin viime viikolla Huomenta Suomi ohjelmassa kertomassa paperiaskartelusta, tarkemmin sanottuna joulukorteista. Jännitti, sillä minulla ei ole kauheasti kokemusta televisio esiintymisestä. Kutsu kuvauksiinkin tuli aika yllättäin, soittivat edellisenä päivänä, josko pääsisin haastateltavaksi seuraavana aamuna klo 6.50. Paikan päällä studiolla piti olla 6.10. Navigaattorini ilmoitti ajomatkan olevan 49 minuuttia, joten aikainen aamu oli tiedossa.

Yllättäin viiden aikaan ei vielä ollut muuta liikennettä juurikaan, joten ajomatka taittui nopeammin ja olin ajoissa paikalla. Nautin kupillisen kahvia ennen kuin pääsin maskiin. Se tulikin tarpeeseen, sillä myrsky oli katkonut meiltä sähköt, enkä juurikaan pystynyt kuin vilkaisemaan peiliin kännykän taskulampun valossa. Tuntui aika ihanalta aloittaa päivä sillä, että joku meikkasi ja laittoi hiukset! Siihen voisi melkein tottua. Etenkin jos kaikki tapahtuisi vähän pidempien yö unien jälkeen.

Olin saanut ohjeeksi ottaa mukaan paljon rekvisiittaa, valmiita kortteja ja työskentely välineitä. Mutta vasta paikan päällä selvisi, että minulla olisi kolme minuuttia aikaa siirtyä studioon, levittää tarvikkeet pikkuruisille pöydille ja valmistautua lähetykseen.

Kuvaa linkkaamalla pääset katsomaan videota!

 

Lähetysten välillä minulla oli aikaa askarrella lämpiön puolella. Tein muutaman yksinkertaisen kortin Sizzixillä. Vaikka laite ei mikään uusi juttu olekkaan, niin se keräsi kovasti ihmetystä! Olikin mukavaa näyttää miten paljon askartelu on kehittynyt silkkipaperin rustistelusta. Toiseen osuuteen lähteminen ei jännittänyt enää niin paljoa ja pääsin katselemaan miten säätä ja urheilu uutisia juonnettiin samassa tilassa.

Kuvaa klikkaamalla pääset katsomaan haastattelun toisen osuuden.

 

 

Kokemuksena TV:ssä esiintyminen oli todella mukava. Pääsin keskustelemaan askartelusta mm. pääministeri Jyrki Kataisen, rikostoimittaja Jarkko Sipilän ja Mauri Kunnaksen kanssa!

 

Skräppäys: Scraptastic

Alkuviikosta Amaliassa oli vieraita Puolasta! SODAliciouksen tytöt pitivät maanantaina ja tiistaina kursseja, ja pääsin osallistumaan kummallekkin kurssille. Ensimmäisellä kurssilla tehtiin sivu, jonka sainkin valmiiksi jo kurssin aikana.
skräppäys, askartelu
Nulka ja Jaszmurkan kurssit ovat ihanan iloisia ja täynnä naurua. Juuri sitä mitä harmaa marraskuu kaipaa piristykseksi!

 

skräppäys, askartelu

Heidän simppeli tyylinsä inspiroi minua todella paljon. Tykkään hillityistä väreistä, hauskoista yksityiskohdista, puisista koristeista ja konrasteista joita sivuun syntyy. Tarvikepakit olivat sen verran runsaat, että voin jatkaa inspiraation vallassa vielä muutamaan muuhunkin projektiin!

skräppäys, askartelu

Skräppäys: Ihanat

Tilasin jokin aika sitten ison kasan Sassafrass lassin tuotteita. Niille on ominaista vahvat värit ja kuosit. Ne eivät siis ole helpoimpia mahdollisia käyttää skräppäyksessä.
Tässä työssä olen lisännyt washi teippiä, gessoa, mistejä, Glimmer glamiä ja leimailuja sekä taustan, että koristeiden päälle. Tuloksena jokseenkin iloinen sekamelska.
Näin värikylläiseen työhön on hankalaa lisätä värillinen valokuva, joten olen käyttänyt tässä mustavalkoista kuvaa. Yhtä 30&30 omakuvahaasteessa ottamaani kuvaa.
Skräppäys: Ihanat